De Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (de Wegiz) stelt verplicht dat zorgaanbieders voortaan gegevens met elkaar elektronisch uitwisselen. Zo wordt sneller én efficiënter zorg verleend aan de patiënt. Op 18 april 2023 is het wetsvoorstel voor de Wegiz unaniem door de Eerste Kamer aangenomen. Aangezien de wet op 1 juli 2023 in werking treedt, worden hierna alvast de belangrijkste vragen over de Wegiz beantwoord.
Waarom is de Wegiz nodig?
Zorgaanbieders gebruiken meerdere kanalen om informatie uit te wisselen, zoals via papier, DVD, USB-stick of fax. Deze systemen sluiten vaak niet op elkaar aan. Als zorgverleners niet beschikken over juiste of volledige medische informatie over de patiënt, is de kans groter dat zij fouten maken in de zorgverlening. De Wegiz ondersteunt met het verplicht elektronisch uitwisselen van gegevens de dringende behoefte van zorgaanbieders om gemakkelijker onderling medische gegevens uit te wisselen. Dit verhoogt de toegang voor zorgverleners tot medische gegevens en de zorgverleners houden door een vermindering van administratieve lasten meer tijd over voor de patiënt.
Voor wie geldt de Wegiz?
De wet gaat gelden voor alle zorgaanbieders in de zorgsector, waaronder voor zorginstellingen (en voor solistisch werkende zorgverleners), denk aan: ziekenhuizen, huisartsenpraktijken, verpleeghuizen en fysiotherapiepraktijken. Ook de ICT-leveranciers van deze zorgaanbieders krijgen met de Wegiz te maken. De Wegiz stelt namelijk normen waaraan de software van ICT-leveranciers moet voldoen.
Wat regelt de Wegiz?
De Wegiz geeft het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de bevoegdheid om gegevensuitwisselingen aan te wijzen die voortaan elektronisch uitgewisseld moeten worden. Voor zorgaanbieders betekent dit concreet dat zij erop moeten toezien dat hun zorgverleners zorggegevens digitaal uitwisselen. De wet regelt dus hoe de gegevensuitwisseling moet plaatsvinden. De Wegiz bepaalt niet welke gegevens uitgewisseld worden. Welke gegevens uitgewisseld worden voor goede zorg bepalen de zorgverleners namelijk zelf.
Meerjarenagenda Wegiz
Op de Meerjarenagenda Wegiz staan de gegevensuitwisselingen die door het Ministerie van VWS, in overleg met het zorgveld, zijn aangewezen om als eerste verplicht elektronisch te laten verlopen. Momenteel zijn er vijf gegevensuitwisselingen op de Meerjarenagenda Wegiz geprioriteerd, namelijk:
– Overdracht basisgegevensset Zorg (patiëntoverdracht) tussen medisch-specialistische zorginstellingen
– Uitwisseling van beeld en verslag (van radiologiebeelden) tussen medisch-specialistische zorginstellingen
– Medicatieoverdracht (voor het voorschrijven en ter hand stellen van medicatie)
– Verpleegkundige overdracht binnen thuiszorgorganisaties, verpleeg- en verzorgingshuizen en ziekenhuizen
– Overdracht voor acute zorg (voor bijvoorbeeld huisartsen, ziekenhuizen en ambulancediensten)
Certificering van ICT-systemen
De minister kan bepalen dat een gegevensuitwisseling verplicht elektronisch moet verlopen én dat de gebruikte ICT-systemen moeten voldoen aan (nog nader te bepalen) eisen voor taal en techniek. De komende periode zal het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN), in samenwerking met het zorgveld, een stelsel van NEN-normen en certificatieschema’s ontwikkelen. Zodra deze beschikbaar zijn, is het zaak dat alle ICT-systemen tijdig zijn gecertificeerd. Dit kan nog een aardige race tegen de klok worden.
Zorgaanbieders moeten afspraken maken met ICT-leveranciers over eisen die gesteld gaan worden aan de taal en de techniek van de gebruikte software en over de snelheid van certificering van de software.
Bereid je alvast voor op de Wegiz
De Wegiz treedt per 1 juli 2023 in werking. Vanaf 2024 en later worden de regels verwacht die verplichten dat de gegevensuitwisselingen op de Meerjarenagenda Wegiz elektronisch verlopen. Het is voor zorgaanbieders verstandig om tijdig te starten met het treffen van voorbereidingen op de Wegiz, zodat de overgang naar het gebruik van nieuwe en veilige systemen soepel kan plaatsvinden.
Meer vragen over de Wegiz? Of heeft uw organisatie hulp nodig om processen van gegevensuitwisseling te digitaliseren in overeenstemming met alle wet- en regelgeving? Neem dan contact op met een van onze adviseurs.