Lees meer over: Sourcing & Regie


KPN versus Tesla: fake news of emotie?

Deze week waren twee bedrijven waar ik iets mee heb weer veel in het nieuws: KPN en Tesla. Het viel me op hoe verschillend beide bedrijven in het nieuws waren en hoe journalisten, analisten, aandeelhouders en klanten met de berichten om gaan.

Ik heb dus iets met beide bedrijven: KPN was mijn eerste werkgever en ik rijd op het moment naar volle tevredenheid een Tesla. Nieuwsberichten over beide bedrijven lees ik met meer dan gemiddelde interesse.

KPN was onder meer in het nieuws door een groot interview met de nieuwe topman, Joost Farwerck, in NRC op 1 februari 2020. Hij is nu ceo omdat zijn voorganger maar kort heeft gezeten en diens beoogd opvolger de bestuurstafel niet gehaald heeft. KPN worstelt met interessante problemen, onder meer over Huawei, 5G en (ook deze week) klanttevredenheid in de zakelijke markt. Mooi zijn de laatste alinea’s in het interview, waarin Farwerck ingaat op kritiek op KPN en hoe dat hem persoonlijk raakt. Iedereen heeft een mening over het bedrijf en dat ‘zet hem af en toe met beide benen op de grond’. Eerder deze week was het aandeel KPN een negatieve uitzondering op de beurs: op een dag waarop de AEX met 2,2% steeg was KPN de enige daler, met een negatief koersadvies. Ook ik ben regelmatig kritisch op KPN: waarom kan ik in Den Haag nog steeds geen glasvezel krijgen? En ik heb ook wel een mening over de plannen van KPN met mijn internetprovider xs4all!

Tesla was met name in het nieuws door de koersexplosie van het aandeel. Dat schoot twee dagen na elkaar met double digits per dag omhoog. Er waren wel wat berichten over cijfers van een batterij joint venture en een ingewikkeld verhaal van analisten over een ‘short squeeze’, maar een echt goede verklaring ontbreekt. Dat tekent de emotie rondom Tesla: de laatste maanden lijkt het alsof Elon Musk en zijn bedrijf niets verkeerd kunnen doen. Hij lijkt geen brandjes te hoeven blussen, zoals Joost Farwerck, en lijkt ook niet ‘met beide benen op de grond te worden gezet’. Gaat er dan niets mis bij Tesla? Natuurlijk wel. De verkoopcijfers van januari 2020 van de Model 3 in Nederland vielen op zijn zachtst gezegd tegen. Enkele tientallen auto’s, in plaats van duizenden per maand, zoals in de laatste maanden van 2019. Analisten buitelen over elkaar heen om aan te geven dat er niets aan de hand is: verklaringen liggen bij voorraadvorming van leasemaatschappijen en andere (externe) oorzaken. Of neem een van de laatste software releases, waarin de spraakbediening van de Tesla sterk zou worden verbeterd. Sinds die release werkt die functionaliteit nauwelijks meer. Berijders wachten al weken op een fix: elke dag weer hopen op de melding dat er een nieuwe release klaar staat die het probleem verhelpt. Maar die release is er nog niet.

Ik vind het opvallend hoe journalisten, analisten, aandeelhouders en klanten met berichten over deze twee bedrijven om gaan. KPN wordt benaderd vanuit Nederlandse nuchterheid (of is het betrokkenheid, of zelfs kritiek, of …), terwijl Tesla in beeld komt vanuit het Amerikaanse model van show, succes en schijnbaar weinig kritiek. Is het ene nou fake news, of is het andere emotie? En voor welk bedrijf geldt wat? De waarheid ligt ongetwijfeld in het midden. Maar het lijkt me dat we over en weer wel wat van elkaar kunnen leren!