Lees meer over: IT Strategie en architectuur


Appril 2018: Apps als enabler voor veranderende business modellen

Anno 2018 is het gebruik van apps niet meer weg te denken. Hotels boek je gemakkelijk via Booking.com, bedragen verrekenen doe je snel via Tikkie en restaurants reserveer je direct via de app van Iens. Bedrijven van de toekomst spelen daar op in. Zo maakt de Rijksuniversiteit Groningen al gebruik van deze nieuwe ontwikkelingen door Tikkie te gebruiken als middel om collegegeld te innen en dit niet ‘ouderwets’ via email of post te doen.  Op deze manier fungeren apps als driver voor veranderende businessmodellen.

Tijdens het evenement Appril 2018 is getoond hoe deze ontwikkelingen worden versterkt door twee belangrijke technologische ontwikkelingen. Met spraakherkenning kan de bediening niet alleen sterk vereenvoudigd worden, ‘chatten’ sluit ook meer aan bij menselijke communicatie. Er zijn al apps die emoties herkennen in die spraak, handig voor bijvoorbeeld klachtafhandeling. De tweede is Augmented Reality, het verrijken van de werkelijkheid met kunstmatig gegenereerde beelden.

Nieuwe verdienmodellen

Ook blijkt de keuze voor apps steeds laagdrempeliger te worden. Hybride apps zijn in opkomst. Deze kunnen zowel op iOS het mobiele besturingssysteem van Apple als Android het systeem van Google draaien, waardoor de ontwikkelkosten lager zijn. En moderne functionaliteiten als spraakbesturing en andere AI-toepassingen zijn via zogenoemde API’s aan reeds bestaande apps toe te voegen.

Deze laagdrempeligheid biedt een scala aan nieuwe mogelijkheden voor bedrijven en organisaties in hun manier van zakendoen. Hiermee worden nieuwe verdienmodellen eenvoudig realiseerbaar. Een mooi voorbeeld hiervan is de ABN AMRO Tikkie app, waarmee de verrekening van een bedrag via een eenvoudig Whatsapp bericht wordt uitgevoerd. De bank pakt met deze mobiele dienst weer het rentevoordeel dat in het gewone betalingsverkeer is weggevallen.

Grip houden op app-landschap

Voor bedrijven en organisaties vormt dit een grote uitdaging: Een gestructureerde aanpak is noodzakelijk om te voorkomen dat er een ratjetoe aan apps ontstaat dat ik regelmatig in het desktop applicatielandschap aantref. Dat betekent een gemiste kans, ontevreden gebruikers en tijd- en geldverspilling.

Inventarisatie van de beoogde app doelgroep, een generieke app versus meerdere specifieke apps, en het formuleren van technologische uitgangspunten voor de app technologie, vormen de basiselementen van een dergelijke aanpak. Het borgt bovendien dat goed wordt omgegaan met de privacy van gebruikers en dat bedrijfsgevoelige informatie niet met IT-leveranciers zoals Facebook wordt gedeeld.

De laatste strijd

Kortom, op Appril 2018 was te zien dat apps steeds slimmer en krachtiger worden en daarmee alledaags in gebruik. Ik verwacht dat de komende jaren apps steeds meer veranderen in slimme digitale assistenten. De vraag is dan welke apps in deze evolutie als winnaar uit de strijd komen. Bijvoorbeeld: welke app wordt de beste binnenhuisadviseur? De app ‘IKEA Place’ toont nu alleen IKEA meubels, maar het is wachten op een app die meubelen van verschillende fabrikanten in jouw woonkamer kan laten zien. ‘Dus schat, hoe staat deze IKEA bijzettafel naast die Minotti bank die we gisteren in de showroom zagen?’