Hoe ziet een DEDA-workshop eruit?
Voorbereiding
Eerste stap bij de uitvoering van een DEDA-workshop is intake-gesprek met de opdrachtgever. Belangrijke aandachtspunten bij de intake zijn de vaststelling van de scope van de workshop en het inventariseren van de gewenste deelnemers. Doel is nadrukkelijk om alle bij de onderwerp betrokken disciplines aan tafel hebben. Dus zowel business als IT, en zowel ontwerpers, ontwikkelaars als gebruikers. Daarnaast zijn ook deelnemers vanuit compliance, informatiebeveiliging en van de andere betrokken afdelingen van belang.
Is de workshop bedoeld als test case of als awareness instrument, dan kan ook een casus worden gebruikt die niet van het organisatie zelf is.
Uitvoering
De DEDA workshop duurt circa vier uur. Daarbinnen zijn drie blokken te onderscheiden:
- Een inleidend blok, met daarin een inleiding op het onderwerp Data Ethiek, een uitleg bij de DEDA-methodiek en de introductie van de casus.
- Een tweede blok waarin de feitelijke analyse plaatsvindt. Hierbij wordt aan de hand van de vragen op de DEDA-poster een inventarisatie van de ethische dilemma’s gemaakt.
- Het derde blok en laatste is de bespreking van de dilemma’s en de ethische beoordeling van de casus.
Verslaglegging
Afhankelijk van de afspraken, wordt de workshop door VKA uitgewerkt in een rapportage met daarin de bevindingen en de uitkomsten van de workshop, inclusief de benoemde actiepunten. Dit rapport wordt besproken met de opdrachtgever, waarbij VKA desgewenst ook nog een rol kan spelen bij de opvolging van de opvolging van de actiepunten.