De media staan elk jaar vol met nieuws over ICT-projecten in de publieke sector die uitlopen, duurder worden dan begroot of zelfs helemaal mislukken. Dit kan ook anders, bijvoorbeeld bij het Kadaster, waar de digitale transformatie wel is geslaagd!
Tijdens het webinar op 14 oktober heeft Frank Tierolff, bestuursvoorzitter van het Kadaster, zijn stuurmanskunst voor de Digitale Transformatie toegelicht. Frank sprak over zes succesfactoren zoals topprioriteit bij de raad van bestuur en een scherpe focus op scope. Tevens gaf hij de deelnemers tips voor een adequate organisatie inrichting voor de toekomst. Wellicht geen voer voor de landelijke media, maar wel voor de deelnemende bestuurders, CIO’s en opdrachtgevers.
Het webinar stond in het teken van de Digitale Transformatie, die bij het Kadaster vorm krijgt met onder andere hulp van het programma Koers. Niemand minder dan Frank Tierolff, bestuursvoorzitter van het Kadaster, heeft online zijn ‘stuurmanskunst’ en zes succesfactoren toegelicht. Het Kadaster heeft een succesvolle migratie van het verouderde kadastrale kernregistratie binnen tijd, geld en kwaliteit opgeleverd. Het was een majeure operatie, van een aantal jaar, met een serieuze omvang en hoge mate van complexiteit. Met professionele besturing is het Kadaster gemigreerd naar een nieuw ICT-systeem én een andere manier van werken, klaar voor huidige en toekomstige digitale transformatie. Het programma is via een iteratieve eigen softwarebouw, met schaduwdraaien en een -mind you- big bang migratie succesvol afgerond. Waarom lukte het bij het Kadaster wel? In het webinar hoorden we naast de vele tips over stuurmanskunst de volgende zes succesfactoren volgens Frank.
1 Het was een topprioriteit voor Raad van Bestuur en Directieraad.
2 De Programma Board bestuurde afhankelijkheden van projecten primaire processen.
3 Scherpe focus en strak projectmanagement: Minimal Viable Product (MVP) en schaduwteam (SAV) zorgden voor draagvlak + oefenen + interactie met gebruikers.
4 Aandacht voor het schaduwdraaien, de bewijsperiodes en de implementatie: I. Draagvlak; II. Interactie met gebruikers; III. Oefenen.
5 Sturing op open en eenduidige communicatie, met name ten op zicht van de scope en de planning.
6 Constructieve samenwerking en de juiste drive bij de teamleden.
In de afgelopen decennia zien wij steeds vaker dat complexe ICT en veranderprojecten wel kunnen slagen als men zorgt voor juiste succes-en risicogebieden en deze in samenhang bekijkt en afdekt. Het uitvoeren van quality assurance, bijvoorbeeld in de vorm van een ‘Onafhankelijk Kritisch Geweten kan daarbij een extra waarborg vormen.
Heeft u vragen of ook een geslaagd traject dat u wilt delen?
Laat het ons weten! Mail uw vragen of de casus naar Ed van Doorn, dan nemen we contact met u op.